בס"ד                                                                                29.3.2020

הורים יקרים,

גם אתם שמעתם ומודעים בוודאי להחלטה לחדש את ה"למידה מרחוק".

חלקכם שמחים על ההחלטה וחלקכם מרגישים תחושות מעורבות למשמע ההודעה. כפסיכולוגים חשוב לנו לומר לכם בצורה ברורה כי התחושות שלכם מובנות מאוד! בעוד שעבור חלק מהילדים והוריהם "למידה מרחוק" היא דבר מהנה, מאתגר ופשוט יחסית, הרי שעבור חלק אחר מדובר במשימה קשה עד בלתי אפשרית. ישנם ילדים הזקוקים לליווי, תיווך וסיוע על מנת לדעת כיצד לגשת למשימות, לעקוב אחר המיילים מהמורים ועוד. האופן שבו מועברים השיעורים השונים, דרך מפגשי זום או משימות הנשלחות במייל, עשוי לבלבל אותם ולגרום להם לחוות קושי ואפילו לחרדה.

מלבד זאת, ברור שגם האווירה בבית והפניות שלכם, ההורים, ללוות את תהליך הלמידה מרחוק משפיעים על יכולת הילד לבצע את המשימות. הורים המטפלים במספר ילדים בגילאים שונים וצריכים לתת מענים שונים, בין אם כאלה הקשורים ללמידה מרחוק ובין אם כאלה הקשורים לתפקוד השוטף בבית, אינם פנויים בהכרח ללוות את ילדיהם בלמידה מרחוק, לעקוב אחר לוח הזמנים הייחודי לכל ילד ולסייע לו בביצוע המשימות השונות. הורים רבים חווים קשיים בנוסף לאלה שהוזכרו כמו הורות יחידנית, קשיים כלכליים או הורות לילדים עם קשיי קשב וריכוז או לקויות למידה.

לאור כל זאת, חשוב לנו לומר לכם בצורה ברורה- היעד החשוב ביותר העומד בפניכם כרגע הוא שמירה על החוסן המשפחתי שלכם ועל החוסן הנפשי של כל אחד ואחד מבני המשפחה באופן אישי! למידה היא דבר חשוב מאוד אבל לא בכל מחיר. כמו כן, הלמידה אינה יכולה ואינה צריכה להתבצע בצורה זהה על ידי כל הילדים ובכל המשפחות.

 נציג בפניכם מספר נקודות מנחות בהקשר של ה"למידה מרחוק" בימים אלה:

  1. על מנת שילד יהיה פנוי ללמידה עליו להרגיש ביטחון ועל מנת שיחווה ביטחון הוא זקוק להורים שמשדרים בטחון ויציבות רגשית. כדי שתהיו רגועים (כמה שניתן לאור הנסיבות הבלתי שגרתיות) עליכם לדאוג לעצמכם! דאגה לרווחתכם הנפשית תשפיע באופן ברור על ילדיכם. יש דרכים שונות להשיג זאת בעת הזו: נשימות בטן, מדיטציה, מיינדפולנס, ספורט ותנועה, שיחה עם חבר/ה, צפיה בסרט, קריאת ספר. בדקו ומצאו את הדרכים שמתאימות לכם והקפידו על זמן הרגעה והרפיה לפחות פעמיים ביום.     
  2. השתדלו לומר לילד מראש כמה מטלות עליו לבצע, באילו מקצועות ומה משך זמן הלמידה הצפוי לו. הכנה שכזו תסייע לילד להתכונן רגשית לקראת הלמידה ותאפשר לו גם לדעת מתי יהיה חופשי לעיסוקים נוספים ומהנים יותר.
  3. ילדים שונים נבדלים זה מזה ביכולת הקשב שלהם, ביכולת ללמוד באופן עצמאי וביכולת

הגמישות הנדרשת כדי להתאים עצמם ללמידה בפורמט השונה כל כך מהצורה בה הם לומדים בבית הספר. אתם מכירים הילד שלכם הכי טוב! עיקבו אחר המשימות שהילדים התבקשו לבצע וחישבו מראש האם הוא מסוגל לבצע את כולן בפרק הזמן שהוקצב לו ובאיזו מהמשימות הוא זקוק לליווי שלכם. במידה ואתם חושבים שילדכם יתקשה לבצע את אחת המשימות או יותר מסיבה כלשהי, פנו למחנכת הכיתה והתייעצו איתה. היא תוכל להנחות אתכם לגבי מידת החשיבות של המשימות ותוכל להמליץ גם על פתרונות וסיוע.

  1. במידה וילדכם מתמודד עם קשיים בקשב וריכוז ואינו מטופל כרגע (או בכלל) תרופתית יתכן מאוד כי הוא יתקשה לשבת ולבצע משימה ארוכה או כמה משימות ברצף. מומלץ כי תחלקו את זמני הלמידה לפרקי זמן קצרים יחסית ובין לבין תעודדו אותו לעסוק בפעילות מהנה ומשחררת. במידה ויש לכם חצר או גינה עודדו את הילד להוציא אנרגיה ע"י ריצה מהירה, כידרור או קפיצות. לאחר שלב השחרור הזמינו אותו לחזור ללמידה. חשוב שמשך הלמידה הכללי לא יהיה ארוך מדי! במידה וזה מתאים לכם ולסדר יום המשפחתי, ניתן לפצל את הלמידה לזמנים שונים ביום (למשל שעה בבוקר ושעה אחה"צ) בהתאם לגיל הילד, כמות המשימות ואורכן.
  2. למידה מרחוק דורשת לעיתים קרובות שימוש במיומנויות השונות מאלה שאליהן הורגלו עד היום הילדים בבית הספר. חלקן אולי אפילו חדשות ממש. ילדים המתמודדים עם לקויות למידה או עם קשיים בקשב ובריכוז עשויים להתקשות מאוד בהתמודדות עם השינוי הזה ולהגיב בתסכול, כעס או כל רגש אחר. חשוב כי אל מול קשיים ותגובות אלה תגלו אמפתיה, תנסו להרגיע את הילדים ותאמרו להם כי מדובר בקושי הגיוני אותו חווים ילדים רבים. תגובות אלה מצידכם יאפשרו לילד להירגע, להרגיש טוב לגבי עצמו ולשמור על רמה גבוהה של מוטיבציה.
  3. במידה והדבר מתאים לתוכן הלמידה ולאופי המשימות יש לעודד למידה משותפת עם חבר לכיתה. הדבר יאפשר מפגש וירטואלי עם חבר ויהווה אלטרנטיבה, אם כי שונה מאוד, למפגש לימודי משותף כפי שהיה מתקיים אם הילדים היו נפגשים בכיתה.
  4. מומלץ לעודד אחים בוגרים לסייע במטלות הלימודיות לאחיהם הצעירים. זאת כמובן במידה והמלצה זו רלוונטית ומתאימה למאפיינים ולתנאים המשפחתיים. הדבר יקל עליכם ההורים ובד בבד יעצים את תחושת המשמעות והאחריות של האחים הבוגרים. נמצא כי תחושת משמעות ואחריות מגבירות חוסן ומהוות משאב נפשי חשוב. אדם שמרגיש משמעותי ושהוא תורם מעצמו לאחרים מרגיש יותר טוב לגבי עצמו. במצב זה שני הצדדים יצאו נשכרים.
  5. אל תרגישו אשמה או תחושת כישלון אם אתם לא מצליחים לגרום לילדיכם להשלים את המשימות הלימודיות שניתנו להם. זיכרו שמעולם לא הוכשרתם להיות המורים של ילדיכם. עשו כמיטב יכולתכם והעזרו באנשי הצוות החינוכי של ביה"ס במידת הצורך.

 

לסיכום, נחזור ונדגיש כי המשימה העיקרית של כולנו בתקופה זו היא שמירה על הבריאות הגופנית והנפשית שלנו ושל משפחתינו. לימודים ומשימות נוספות הן דבר נפלא, אך רק מתוך התחשבות בכוחותיכם ההורים ובמשאבים העומדים לרשותכם.

אנחנו כאן כדי לייעץ, לסייע ולתמוך!

השירות הפסיכולוגי- עיריית ירושלים